Wat zijn de risico’s van overgewicht?
17 april 2019 

Wat zijn de risico’s van overgewicht?

Weet jij wat de risico’s zijn van overgewicht?

Overgewicht brengt veel risico’s met zich mee. Als je overgewicht of obesitas hebt, betekent dit, dat je te veel overtollig vet in je lichaam hebt. Als je overgewicht hebt, loop je daarmee meer risico’s dan mensen met een normaal gewicht. Hoe meer overgewicht je hebt, hoe vaker je last van gezondheidsproblemen kunt hebben. De gezondheidsproblemen worden ook steeds erger.

1. Oorzaken overgewicht

2. Wat kun je krijgen door overgewicht?

3. Overgewicht rondom de buik

4. Wat te doen aan overgewicht?

 

Oorzaken overgewicht

Elk lichaam is anders en iedereen komt dus ook door een andere reden aan.

Verschillende oorzaken van overgewicht kunnen zijn:

  • Te veel snoepen of eten, door verschillende oorzaken zoals stress.
  • Slechte drinkgewoonten, te veel suikerhoudende dranken zoals frisdrank gebruiken.
  • Alcohol drinken. Alcoholische dranken bevatten erg veel calorieën. Veel alcohol drinken kan daardoor snel leiden tot overgewicht.
  • Niet sporten.

tell me why everybody GIF by BACKSTREET BOYS

Wat kun je krijgen door overgewicht?

Overgewicht brengt veel risico’s met zich mee. Met overgewicht kun je ziekten krijgen die met dat overgewicht te maken hebben, zoals diabetes type 2, een hoge bloeddruk, galstenen, hart- en vaatziekten, rug- en gewrichtsklachten en verschillende soorten kanker. Als het overgewicht groter wordt, krijg je sneller gezondheidsproblemen.

 

Overgewicht rondom de buik

Mensen met en hierbij vooral veel buikvet, hebben een extra hoog gezondheidsrisico. Concentratie van het vet rondom benen en billen geeft een stuk minder risico’s.

Buikvet geeft zuren en hormonen af aan het bloed. Te veel vetzuren veroorzaken vervetting van de lever. Naast dit enorme risico zorgt te veel buikvet ook voor een verminderde gevoeligheid voor insuline, een grotere kans op een te hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte.

Dit is de reden dat de buikomvang wordt gebruikt om te bekijken of er sprake is van overgewicht. De buikomvang wordt gemeten op het smalste gedeelte van de buik, tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. In het schema hieronder kun je zien of je de juiste omtrek hebt.

Buikomvang

Man           Vrouw  

Geen risico’s, probeer op gewicht te blijven.

92-102       80-88 Nog geen risico’s, overgewicht komt in beeld.

102>          > 88 Je loopt risico, probeer af te vallen.

 

Wat te doen aan overgewicht?

Als je last hebt van overgewicht, met vooral veel vet rondom de buik, is het belangrijk hier verandering in te brengen. Je kunt op dieet gaan of (meer) gaan sporten. Je kunt alleen een dieet volgen, maar diëten in combinatie met sporten zorgt voor het snelste resultaat. Als het je niet alleen lukt, kun je altijd een diëtist of personal trainer inschakelen.

Om op gewicht te blijven is het belangrijk om calorieën te tellen. Kijk op elke verpakking hoeveel calorieën een product bevat en blijf in de gaten houden hoeveel calorieën je eet. De voeding van een vrouw mag gemiddeld 2000 kcal per dag bevatten en dei van een man 2500 kcal. Zorg ervoor dat je voedingsmiddelen afwisselt en niet de hele dag door eet. Als je trek krijgt, probeer dan water te drinken of fruit en groenten te eten.

beauty check GIF by Think Dirty

 

Wil jij graag goedkoper afvallen dan met een personal trainer of diëtist?

Dan is Beste Dieet iets voor jou! Recepten en weekmenu’s, samen in één boek om jou te helpen met afvallen en gezond worden.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen